Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.06.2007 12:43 - ПАНАИРЪТ КАТО ОЛИМИПИАДА [07.05.2007]
Автор: evgenitodorov Категория: Политика   
Прочетен: 1131 Коментари: 0 Гласове:
0



Като журналист имам отношение към медийното отразяване на пловдивските панаири в продължение на  32 години. 

За всичките тези години не съм срещал нито една аргументирана критична публикация за нито един панаир – бил той социалистически или капиталистически.

Все едно, че става дума за свещено животно.

Най-много някой да се оплаче, че кебапчетата станали непоносимо скъпи.

Класическият панаирен репортаж включва задължително:

  1. Брой на страните – участнички. Рекорден. Задължително трябва да има “за пръв път участва...” Ако няма страна, която излага за пръв път, се казва, че едия коя си се връща след дълго отстъствие.
  2. Ако броят на страните не е повод за гордост, се пуска само броят на фирмите. Ако и тази цифра  не е “рекордна”, се описва как  тази година фирмите са от най-известните в  цял свят.
  3. Квадратните метри изложбена площ – площта също трябва да е рекордна.
  4. Броят на експонатите – също.
  5. Обемът на сделките. Тук има една малка хитрост. Още от времето  на СИВ на панаира просто се подписваха за пред медиите сделки, които отдавна са оформени и даже изконсумирани. Така изкуствено се увеличаваше “оборотът” на панаира и се даваше материал на журналистите  да възхваляват с факти родната икономика.

 

До 1989 година пролет и есен столичната журналистика осъществяваше мащабни десанти в Пловдив. Екипи на БНТ ходеха по западните фирми и снимаха с празни камери, защото кой ще ти пусне репортажи от капиталистически фирми, но затова пък можеше да се изкяри нещо. В най-лошия случай запалка и химикалка.

В началото на 90-те години тълпи наивни българи, повярвали, че само с  предприемчивост и трудолюбие може да се забогатее, атакуваха панаирите в търсене на онази вълшебна машинка, от която ще потекат парите.

Ентусиазмът бързо угасна.

Директорите на панаирите се сменяха един след друг – в зависимост от това коя партия побеждава на поредните избори, но изпод перото на журналистите продължаваха да излизат доказателства за нови рекордни успехи.

Е, рекламният бюджет на панаира трябваше да се разпределя на повече медии, а журналистите –изпълнители трябваше да бъдат  хранени и ухажвани с дребни подаръци от време навреме.

Последните пролетни панаири специално едва изпълваха и половината панаирна площ, но никой не се осмеляваше да каже, че царят е гол.

Журналистиката единодушно отстояваше панаира от посегателствата на някакви анонимни тъмни сили, които искаха да го приватизират, и също така единодушно млъкна, когато тази приватизация най-после стана.

Вече научихме броят на фирмите и експонатите на тазгодишния панаир, но май рекорди тази година все още няма. Само един вестник се напъна и оповести за някакви три милиона евро сделки още първия ден, което ми понамирисва на  творческо продължение на традицията, описана в т.5 по-горе.

Засега поне сутрин панаирът е почти безлюден, което се случваше и последните няколко години, но никой не се наема да анализира защо това е така. Сигурно е нормално. По-важно обаче е да се възпеят рекордните продажби на яхти. Защото – както знаем, яхтата е  нужна на българина, както водата и слънцето за всяко живо същество.

В деня на откриването панаирът остана без председател на борда на директорите, до деня на закриването този председател може да бъде и арестуван, но кой ли ти обръща внимание на такива дреболии.

И все пак не губим надежда, че до края на седмицата ще се появи нещо позитивно -  рекордно.

Предчувствам, че най-доброто описание на панаирните успехи ще се появи на страниците на “Труд”. Защо точно там? Оставям отговорите на този въпрос на читателите. Имате думата.



Тагове:   ОЛИМИПИАДА,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: evgenitodorov
Категория: Политика
Прочетен: 3521877
Постинги: 329
Коментари: 2374
Гласове: 2828
Календар
«  Ноември, 2020  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30