Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.09.2012 17:09 - ЗА БЪЛГАРСКАТА ТАЛИБАНЩИНА И ЗА „ВЕЛИКОЛЕПНИЯТ ВЕК”
Автор: evgenitodorov Категория: Политика   
Прочетен: 8152 Коментари: 5 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
             Може да се спори какво означава буквално талибанщина, в случая използвам термина да обознача едно явление, при което големи групи от обществото проявяват нетърпимост към всичко и всички, които подлагат оспорват по начин, смятан за обиден, общоприети митологеми. На първо място религиозни и не на последно – исторически.
Едни общества предпочитат да влизат в дебат с инкомислещите, други просто искат да зачеркнат или направо да унищажат инкомислието.
Първите са забелижимо по-богати от вторите и технологично несравнимо по-развити.
Най-ярките примери са от мюсюлманския свят, където всяко посягане на общоприетия образ на Пророка, предизвиква протести и насилия.. Дразнителят може да бъде книга, рисунка, а в последно време и един филм.
Едно сравнение с аналогични прояви в християнския свят води до изводи, че търпимостта там е несравнимо по-голяма.
Къде сме ние – като държава географски между Изтока и Запада?
Да си припомним всенародните протести против връщането наа История славяноболгарская, които до голяма степен спряха пътя на Петър Стоянов към втория мандат.
Ставаше дума за един криминален акт, извършен от кадрови ченгета, а откраднатото напук на всички правови норми даже не беше безценно евангелие или библия, а само един от преписите от един иначе важен за нашата история документ. Освен това преписът бе върнат в един манастир, който се ползва с екстериториалност, а не на Гърция, към която сме закърмени с предубеждения от школската скамейка.
Какво накара хиляди българи да се покланят на едно копие, като на Корана? Политически дирижиран или спонтанен акт бе това?
Следващият случай бе с т.н. „Мит Батак”. Един може би спорен анализ на едно исторически явление и на неговата проекция през годините, предзвика всенароден гняв от хора, които никога не са отворили нито едно сериозно историческо четиво. Заканите за физическа разправа, изгонване, отнемане на гражданство и т.н. бяха само вербални, но съизмерими по своята ирационалност с реалното насилие в мюсюлманския свят.
Последната акция „Да спасим Ботев от посегателствата на родотстъпниците” завърши с призива на министър Игнатов, че който посяга на Ботев, посяга на националната сигурност. Подобни думи би могъл да изрече всеки аятолах – по отношение на Мохамед, примерно.
Още веднъж подчертавам – и в трите случая има място за цивилизован спор между хора, които разбират от съответната материя. Само че и в трите случая наблюдавахме спонтанен взрив на желание за упражняване на наказание – без никакъв опит даже да се опознае първоизточника и контекста , в който се намира..
Разликата между нашите писачи в Интернет и убийците на американския посланик в Либия е само тази, че първите искаха смърт на думи, а вторите просто убиха нарочения за враг.
Какво би станало, ако в Турция, примерно, а защо не и в Македония, направят филм, в който Васил Левски бъде показан нагледно като убиец? Хайде, като убиец почти сме го преживели, но ако го покажат като хомосексуален тип от пасивен тип – поне в годините, когато е бил послушник?
Представяте ли си какво би станало пред съответните посолства?
Доста по-различна е ситуацията със сериала „Великолепният век”, скадалът около който тепърва набира скорост.
Тук емоцията на масовия зрител е по-скоро на страната на филма, докато протестът е много по-рационален. Сериалът се приема и не се приема по много причини. Едни са поводите в Турция, други са в балканските страни, които са били в Османската империя, трети – в останалите страни.
Обяснимо е, че турските националисти биха искали да видят един друг Сюлейман – герой на бойното поле, а не в харема.
Нашите националисти пък сигурно предпочитат султанът да бъде изверг от общоприетия в нашата популярна история тип. Ех, какъв сценарий би могъл да напише за Сюлейман нашият академик Антон Дончев – стига да има кой да му го поръча.
Интересно каква би била реакцията на филма в Украйна, където желанието за обявяване на геноцид над украинския народ, е свързано с руско, а не с турско насилие. Нека имаме предвид, че в конкретния сюжет тяхната сънародничка не само е обект на сексуално насилие, но тя го приема с огромно желание и даже удоволствие, доброволно приема името Хюррем, а по-късно и вярата на насилника.
Темата за смесения брак, в който любовта се оказва по-силна от омразата, не е нова нито в турското кино, нито в българското, но добрите намерения не винаги са оценявани подобаващо, даже изобщо разбирани.Манипулираната външна омраза се оказва в повечето случаи по-силна от художествените послания.
Отделна тема за размисъл е изчистването на филма от османската и мюсюлманска символика, което се среща не за пръв път в турските сериали. Не може да не забележим костюмите и интериорът, които са „а ла франга”, а в градските пейзажи минаретата не за пръв път са силно редуцирани. Валиде султан интриганства като Миледи в „Тримата мускетари”, монархът се бори за любовта си като Хенри IV, деколтетата са като на Джина Лолобриджида във „Фанфан Лалето”а музиката все едно, че е писана от Мишел Льогран.
Първата мисъл, е че този и подобните сериали искат да покажат на Запада, че Турция си е една европейска държава.
А би могло тази линия в турските сериали да е израз на таен евродефицит в съзнанието на турското общество или поне на интелигенцията. Както едно време комплексираното руското висше общество говори на френски, а монарсите се женят за чужденки.
Орхан Памук описва в една от книгите си, как производител на газирани напитки /нов продукт в сравнение с шербета/ иска да направи телевизионна реклама и търси девойка от европеиден тип. Защото така лимонадата ще се харчи повече. Ако в рекламата лицето е от тюркски генотип – ще се харчи по-малко.
Дали в това епизодче не се крие една много сериозна отправна точка за анализ на турската душевност и на турското филмотворчество?
По същия начин в редица български филми – даже отпреди 1989 година /спомнете си „Комбина” като само един пример/, вторият план си беше чиста а ла франга.
Та за какво става дума – за търговски прийоми или за ориенталска комплексарщина – повод за размисъл.
Очакваните предубеждения и протести от талибански тип накараха родните телевизии доста време да се въздържат от купуването на „Великолепният век”. БТВ, която дължи високия си рейтинг в голяма степен на турските сериали, този път не намери толкова смелост.
От ТВ 7 първо обявиха слуховете за придобиването на правата като „пълен абсурд”, но неистовото желание да се наредят между големите, надделя. Първите резултати, оповестени от телевизията, са повече от оптимистични.
Това, което не можа да направи Бареков, вече прави султан Сюлейман.
Ако не любовта, то парите могат да се окажат по-силни от всяка талибанщина. Поне у нас.



Гласувай:
3
0



1. анонимен - гласувам
15.09.2012 17:21
с коментар!

+
цитирай
2. deathmetalverses - Евгени, след като не даваш на младите хора с идеи
15.09.2012 17:32
(и на по-старите, на които други като теб са им съсипали живота) шанс да се изявят в медиите, които стопанисваш, да покажат нетрадиционно, иновативно мислене, то пределно е ясно, кой е ЙЕНИ+ЧЕРИ и ТАЛИБАН-ът;
Колко пъти съм те молил да прочета малко мои стихове в твоята телевизия - а ти ме пращаше за зелен хайвер?
Е, как да те обичам, след като провали младостта ми? Можех да стана известен БЛАГОДАРЕНИЕ на теб, без скандали, защото мразя скандалите, но ти...
цитирай
3. анонимен - anonimen
17.09.2012 14:21
Г-н Тодоров,
не мога да разбера по какви причини в заглавието на статията фигурира израза "българска талибанщина"и то по отношение на един хубав исторически турски филм,срещу който няма никакви "талибанщини" от зрителите.Защо сте дали такова заглавие на статията просто недоумявам.
Тъй като следя този филм от година в Интернет,мога да Ви кажа,че наистина имаше брожения срещу излъчването му,но те бяха насочени срещу ТВ7 и то от хората,които го превеждаха-български турци.И то защото ТВ7 се заканваха да го забранят в мрежата.
Конкретно за филма-много интересен,но именно стремежа за поглед "ала франга" го прави недостоверен в някои детайли.Но разбира се,не можем да отречем,че към Сюлейман се гледа от нестандартна гледна точка,а именно от дейността му в харема и влиянието на жените в политиката и живота на османските владетели от Сюлейман нататък.Сюлейман е интересен с много неща като владетел и политик,но се надявам да се видят по-нататък във филма тези неща.Само ще спомена следният факт-Сюлейман издава заповед във всички големи градове на империята да се построят хамами и те били безплатни и можели да се посещават от всички хора,с изключение на евреите.Защо на тях не се разрешавало- не знам.Сюлейман се опитва да продължи унирвесализма Източната Римска империя,но следващите владетели на Османската империя не успяват да бъдат на неговата висота.Разбира се Сюлейман прави много пагубни грешки в дългосрочен план,но...Или по-точно не успява да направи,така щото Османската империя да тръгне по пътя на модерните държави.Така,че г-н Тодоров,според мен сте публикували една еклектична статия,в която сте засегнали много неща,но нито едно задълбочено.И накрая искам да напиша,че съм българин,православен и нямам нищо общо с Турция.Дори не съм бил там.Макар,че с удоволствие бил посетил Цариград-един многовековен,имперски ,вселенски градТова ако някой нещо си помисли да ме обвинява в нещо поради факта,че харесвам филма.
цитирай
4. анонимен - не съм гледал шибания турски филм, ...
17.09.2012 16:30
не съм гледал шибания турски филм,защото изпитвам органично отвращение към сапунки,били те турски,мексикански,американски и пр....но:исторически погледнато "златните векове"на османската империя,са били за завладените и поробени ЕВРОПЕИСКИ народи,време на упадък,унищожение,деградация или кратко казано--цивилизационна катастрофа.за да може по добре да разбере този неоспорим факт,дюмнето-автор на горния текст,би следвало да отвори общодостъпни исторически източници и да направи сравнение---къде е била българия между другите европеиски народи през 13ти век,и къде -през 18-19 век.не е таина че страните от западна европа имат историческият шанс да се развиват културно,политически,социално и т.н.,вареики се в собствения си сос,благодарение на страните от източна европа,поели мътните вълни на азиатските нашествия.за нас,дори и в наши дни, е въпрос на оцеляване,да бъдем нетърпими,политически некоректни/от гл.т. на глобализма,универс.човешки права,общочов.принципи и прочие амракадабри/,към всякакви опити за зомбиране.лицемерието,двоините стандарти и т.н. на западните демокрации е съвсем очевидно когато се види отношението им към чисто новите европеици--циганите.така че,господин ибрик,вървете на маината си.
цитирай
5. анонимен - Има да им дишаме праха.....
18.10.2012 20:28
Филмът е хит... Няма спор!!! Въпросът е, че наложената от стари режими политика на омраза към "поробителите" не ви позволява да видите, че османската империя е въвела много закони на територията си. Барелеф на Сюлейман, украсява интериора на Камарата на представителите на САЩ. Той е един от 23-мата чествани по този начин известни законотворци в световната история.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: evgenitodorov
Категория: Политика
Прочетен: 2637131
Постинги: 329
Коментари: 2374
Гласове: 2827
Календар
«  Март, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031