И най-добронамерените статистики признават, че поне 70% от българските ученици пият. Всеки трети клиент на изтрезвителите идва от ученическата скамейка.
Любимото ученическо питие е водката. Бирата също е популярна, но най-често тя се използва като добавка към водката -за втвърдител.
Няма точна статистика коя е любимата марка водка на учениците. Търговци на алкохол твърдят, че се пие всичко – и “Флирт”, и “Мери Джейн”, и “Бяла мечка”/бивша Търговищка/ и какво ли още не.
Родители и възпитатели си прехвърлят вината за увеличаващия се ученически алкохолизъм. Идеите за жестоки наказания на продавачите на алкохол на малолетни, за вечерен час и т.н. очевидно не водят до забележими резултати. Тъкмо напротив.
А може би трябва да се смени подходът?
Да си спомним блестящото философско отношение към забраните на прогресивния чорбаджия Марко в първата глава на “Под игото”.
Ако следваме заветите на дядо Вазов, свободната продажба на водка на учениците не би трябвало да увеличава процента на малките пияници.
Освен това пиенето може да се натоварва и с възпитателни задачи.
Българчетата пият водки, чиито етикети не възпитават в родолюбие , а ги тласкат в пагубните обятия на глобализма.
В това време руските им връстници пият “Кремльовская”, “Юрий Дологорукий”, “Ред арми” и т.н. Възпитават се в уважение към демократичните ценности пред бутилка “Парламент”. Изпълват се с патриотично вдъхновение, пиейки “Императорская”. Или “Бородинская”.
Колко по-полезно, ако учениците пият водка“Епопеята на Шипка” – със съответната патриотична картинка на етикета. И след две-три водки ще си спомнят “Грабвайте телата”. След запой със “Симеон Велики” пък ще пеят “…лъскат саби, щикове”.
Може да се пусне и водка “Баташка епопея” с копие от картината на Пиотровски на етикета – за да се даде един урок на предателката Балева и немския историк – не му помня името.
Можем да се поучим от руския опит и по отношение на закърмването с уважение към държавния глава, което през последните години ставаше с “Путинка”. По-рано русначетата пиеха “Горбачов”, после “Елцин”, сега се очаква “Медведенка”
Какво коства на нашите водкопроизводители да пуснат “Първанка”? Със съответния портрет – може и онзи с пушката и убития вълк.
Такъв подход може да се приложи и при ракиите. “Кайлъшка гроздова” да стане “Руменпетковка”.
За да се стимулира този процес, може да се въведат някои облегчения за винпромите – например новите марки да не бъдат облагани с акциз.
По този начин ще се реши и проблемът с фалшивите бандероли и със сивия сектор – просто няма да има такъв.
Част от икономисаните средства от акциза ще се пренасочат официално към финансиране на политическите партии. Така ще отпадне и проблемът със скритото финансиране. Може даже законодателно винпромите да се прикачат към дадена партия. Например “Винпром Пещера” към БСП, “СИС Индъстрийз” към ДСБ и т.н.
Да не забравим да използваме руския опит и бързо да въведем още една марка, която бързо може да стане много актуална и у нас – казва се “ОЛИГАРХ”.