Постинг
08.08.2007 10:07 -
ФЕСЪТ КАТО ПОЛИТИЧЕСКИ АРГУМЕНТ [08.08.2007]
Фесът – казват речниците, е пресечен конус с пискюл отгоре.
В средата на 19 век той покрива милиони човешки глави.
Най-напред султан Махмуд Втори го прави задължителен за чиновниците, а после и за цялата рая.
Следващият век обаче не е благоприятен за производителите на фесове. Кемал Ататюрк вижда в него символ на едно отминало време и го отпраща в историята.
Фесът обаче остава жив – най-вече в българския политически живот.
В един незабравим кандидатпрезидентски телевизионен дебат кандидатът на БСП Велко Вълканов нарече опонента си Жельо Желев “турчин с фес”.
Тази нападка тогава изглеждаше груба и несвойствена в устата на нежния лирик. Но бе единственото нещо, което се запомни от дебата.
По-късно времената се промениха и кандидати за феса станаха съпартийците на Велко Вълканов.
Между другото единствен Ахмед Кенан си позволи публично да си сложи фес, превръщайки символиката в натуралистичен жест.Което си е грешка. Защото фесът не е предмет, той е метафора, той е знакова фигура от гледна точка на семиотиката.
Не случайно един от призивите на АТАКА по време на последните избори беше: “Да спрем фесовете!” Всъщност призивът беше много по-глобален - да се спаси европейската цивилизация.
В пловдивския Общински съвет общинските съветници от ВМРО получиха подарък фесове. Това беше нещо като хвърляне на свинска глава в джамия. Може би беше напомняне, че воеводите управляват града заедно с ДПС.
Сега фес получи и пловдивския митрополит Николай. Този акт на хора от телевизия СКАТ той нарече “страшен грях”.
Имало е хвърляне на феса в една посока, после обратно в друга.
Това си е било цял ритуал. Хепънинг. Нещо като гонене на духове.
Отговорен фактор от СКАТ омаловажава случката, определяйки феса като обикновено шапка. Което е най-голямата глупост, която съм чувал.
Сега големият въпрос е дали в играта с феса е замесен Волен Сидеров – човекът, който искаше законите да бъдат одобрявани от Светия синод.
А всъщност в основата на последния конфликт стои нещо много елементарно. Човечеството отдавна е решило, че е най-добре църквата да си е отделно от държавата.
А може би е по-добре в Кърджали или някъде другаде да се изправят един срещу друг православен свещенник и ходжа...
Голям майтап ще стане.
Следващ постинг
Предишен постинг
Търсене
За този блог
Гласове: 2829